SPORA BİR TÜRLÜ BAŞLAYAMAYANLAR İÇİN 5 KOLAYLAŞTIRICI TÜYO

Harekete geçmenin bilimsel yolları da var!

 
Spora_Bir_TUrlu_Baslayamayanlar_icin_5_Kolaylastirici_tuyo_01.jpg
 

Spora yeni başladığında, egzersiz her seferinde harika hissettiren ama başlayana kadar da uğraştıran bir şeye dönüşebiliyor. Giyinmek, hazırlanmak, harekete geçmek, zaman ayırmak, enerji ayırmak.. Hayatının rutini haline gelene kadar bunların hepsi mesai gibi görünebiliyor insana.

Neyse ki spor yapmaya motive olmanın kolay yolları da var. En başta müziğin çok etkili olduğunu biliyoruz. Duvarına asacağın ilham verici sözler de bir o kadar etkili olabiliyor. NBC Sağlık Haberleri, motive olmanın bilimsel boyutunu da araştırmaya karar vermiş ve Michigan Eyalet Üniversitesi’nden tanınmış bir Kinesyoloji profesörü olan Deborah Feltz ile görüşmüş. İşte profesör Feltz’in bilimsel araştırmalara dayalı motivasyon tavsiyeleri:

Katı kurallar yıkılmak içindir, esnek ol.

 
Spora_Bir_TUrlu_Baslayamayanlar_icin_5_Kolaylastirici_tuyo_02.jpg
 

Fitness yolculuğunda disiplin önemli fakat kendine çok katı kurallar koymanın pek faydası yok. “Pazartesi başlamam lazım yoksa hiç başlayamam” gibi cümleler kullandığında aslında kendine başlamamak için fırsat yaratmış oluyorsun. Katı olmak yerine esnek olmak, vazgeçme, başarısızlık gibi hisleri devre dışı bırakır. “Bir yürüyüşe çıkarak başlayayım” dersen, hangi gün olduğu fark etmez, yürüyüşe çıkarsın. Orada da “İyi geldi, bunu daha sık yapabilirim” deme ihtimalin yüksek.

Biraz rekabet harekete geçmenin en kolay yolu

Rekabetçi bir insan olmayabilirsin, yarışmaktan hoşlanmıyor da olabilirsin. Fakat hepimiz çocukken eve önce kim varacak, tabağını önce kim bitirecek diye yarıştık değil mi? Dr. Feltz, spor yaparken senden birazcık daha iyi veya hızlı biriyle veya bir grupla birlikte olmanın motive edici olduğunu söylüyor. Spor yaptığın arkadaşınla kim daha fazla set yapacak, kim daha uzun süre devam edecek gibi tatlı yarışlara girebilirsin. Dostça bir rekabetin oyun oynamakla aynı şey olduğunu, yani eğlenceli bir yanı olduğunu fark edeceksin.

Vazgeçmene fırsat vermeyecek bir spor arkadaşı bul

 
Spora_Bir_TUrlu_Baslayamayanlar_icin_5_Kolaylastirici_tuyo_03.jpg
 

Kimileri tek başına spor yapmayı sever ve disiplinini korur. Ancak tabii ki herkes için geçerli değil bu. Sürekli birlikte egzersiz yaptığın bir arkadaşın olursa, onu tek başına bırakmamak adına sen de motive olursun. Üstelik arkadaşlar iyi birer hatırlatıcı görevi de görür. Spor işi rutine bindiğinde unutma ve pas geçme eğilimi başlar. O anda bir mesaj alırsın ve tek başına gelemeyeceğin kadar gaza gelirsin! Bir avantajı da mekan değişikliği. Fitwell’i TV’ye bağlayıp evin salonunu gym’e dönüştürebileceğini biliyorsun, böylece bir gün sen arkadaşını evine davet edersin, başka bir gün o seni. Ayrıca dışarıda yeni mekanlar seçmek gibi bir eğlenceniz de olur!

Görünüşünü düşünerek egzersiz yapmayı bırak

Amerikalı ünlü fitness koçu Dina Mitrea, “Fiziksel görünümüm için çalışmayı bıraktığım an çok daha motive oldum” diyor. “Egzersizi tamamen görüntü için yaptığında ve beklentilerine hemen ulaşamadığında kolayca bırakıyorsun.” Bizim de sıkça hatırlattığımız bir öneri burada yine dile getiriliyor: Büyük ve heybetli hedeflere odaklanmak yerine mikro hedefler koy kendine. 6-pack karın kasları yerine vücut ağırlığının %5'inden kurtulmayı veya koşmaya ilgin varsa hiç durmadan 1 km koşmayı hedefleyebilirsin örneğin. Unutma hedefinin ne olduğu değil, başarıp başarmadığın önemlidir.

Egzersiz üzerine iddiaya gir ve iki kez kazan!

 
Spora_Bir_TUrlu_Baslayamayanlar_icin_5_Kolaylastirici_tuyo_04.jpg
 

Son olarak, sağlıklı yaşamak, dinamik olmak, iyi görünmek gibi motivasyonlar işe yaramıyorsa, elini cebine atma ihtimali belki seni harekete geçirebilir! Biz Fitwell ekibi olarak aramızda şöyle bir iddia sistemi kullanıyoruz:

Haftalık spora gitmek için gün hedefi (şimdilik 3 gün) koyup, gidilmeyen her gün için ortaya belirli bir para konacak ve bu para hedefi tutturanlar arasında bölüştürülecek.

Kurallar

1- Bir haftada egzersiz yapılması gereken hedef gün sayısı şimdilik 3 gündür.

2- Eksik her hedef gün için ceza 20 TL dir.

3- O hafta hedefi tamamlamış olan kişi ve ya kişiler arasında bu biriktirilen para bölüştürülür. Eğer hedefi tutturan kimse yoksa, biriktirilen para bir sonraki haftaya devredilir ve herkes cezasını 3 güne göre eksik kalan şekliyle öder.

4- Egzersiz yapılan günlerin ispatı için o gün çekilen fotoğraf ya da Fitwell’den ekran görüntüleri paylaşılmalıdır. İspatı olmayan günler gidilmemiş gibi sayılacak.

5- Toplanan paralar haftalık olarak bölüştürülür. Herkes kendi payına düşen kısım ile istediğini yapabilir.

6- Halı saha maçları, paten, outdoor spor vb. gerekli kanıtlar sunulursa haftalık hedef olarak sayılabilir.

7- 4 hafta üst üste herkes hedefini tutturduğu için kimse ortaya para koymaz ise, o ay içindeki son cuma çoğunluğa uyuyorsa yemeğe gidilir.

Bonus: Fitwell seni motive etsin!

Tüm bu işe yarar yöntemlerin yanında mobil koçunun da seni motive etmeye her an hazır olduğunu biliyorsun değil mi? Yoksa bilmiyor musun? Öyleyse Fitwell Premium’u denemenin vakti gelmiş. Bugün ücretsiz deneyip, seni her gün ne yiyeceğini düşünmekten kurtaran bir beslenme planı, performansına göre gelişen egzersizler ve keyifli hatırlatma mesajlarıyla nasıl motive olunduğuna bir bak deriz!

Batikan Erdogan