YENİ YILDA KİLO VERMEYE KARARLIYSAN BIRAKMAN GEREKEN 10 ALIŞKANLIK

Kilo vermek düşündüğünden daha kolay olabilir!

 
Yeni_Yilda_Kilo Vermeye_Kararliysan_Birakman_Gereken_10_Aliskanlik_01.jpg
 

2017'nin son günlerinde kilondan ve aynadaki görüntünden pek memnun değilsen, 2018'de ideal bedenine kavuşma hayali kuruyor olmalısın... Tabii ki yalnız değilsin, herkes aynı hayali kuruyor :)

Peki kimler hayal kurmakla kalacak, kimler harika bir görünüme ve sağlıklı bir yaşam tarzına kavuşacak? Tabii ki kendine inananlar ve gerekeni yapmayı kabul edenler. Peki bunların arasından kimler istediğine ulaşacak? Tabii ki nasıl yapması gerektiğini bilenler!

Fitness ve kilo verme yolculuğunda çabalayan çoğu insanın yarı yolda vazgeçmesinin sebebi iradesiz ya da kararsız olmaları değil aslında. Sadece nasıl ilerlemeleri gerektiği bilgisine yeterince sahip olmamaları. Bir yandan o kadar çok bilgi var ki, hepsini alıp beynine bombardıman yapmak da işi gözünde fazla büyütebilir.

Gerçekten bu işi başarmaya istekli insanlara engel olabilen bazı tipik alışkanlıklar var. Bunları bilmen yeter. Aşağıda derlediğimiz bilgiler 2018 boyunca elinin altında, aklının bir köşesinde dursun.

1. Yanlış diyeti seçmeyi bırak

Arkadaşının arkadaşı şu yeni diyetle 6 kilo vermiş ve bir anda randevu defteri dolmuş olabilir. Başkaları için mükemmel olan bir diyetin senin için de işe yarayacağının garantisi hiçbir zaman yok. Hele ki birebir aynı şeyleri yiyerek aynı sonucu almayı hiç beklememelisin.

Bunun yerine: Kendi beslenme alışkanlıklarını gözden geçir. Önündeki diyet planının senin bütçene ve damak tadına uygun olup olmadığına bak. Ayrıca kendine özel yemek hazırlayacak vaktin var mı, yaratabilir misin? Bunların hepsi diyet hikayenin gerçekçi olup olmadığını baştan belirler. Tabii bunlar Fitwell kullanmıyorsan işine yarayacak bilgiler. Çünkü Fitwell kullanıyorsan kendine özel bir beslenme planın olur ve bunların hiçbirini düşünmene gerek kalmaz. Fitwell’in sana özel hazırladığı, tercihlerini öğrenerek gelişen beslenme planını 1 hafta ücretsiz denemeye ne dersin?

2. Gerçekçi olmayan hedefler koyma kendine

 
Yeni_Yilda_Kilo Vermeye_Kararliysan_Birakman_Gereken_10_Aliskanlik_02.jpg
 

En çok vurguladığımız şeylerden biri de bu… Tabii ki insan bir an önce fazla kilolarından kurtulup çekici kıvrımlara, beğenilecek kaslara kavuşmak istiyor. Fakat böyle bir şeyin bir çırpıda olması mümkün değil, olursa da sağlıklı ve kalıcı değil. Hal böyleyken kendine 1 ayda 8 kilo vereceğim gibi bir hedef koyarsan 1 ayın sonunda moral bozukluğuyla kendini en yakın çikolatacıda bulabilirsin. Aman!

Bunun yerine: Kendine daha küçük hedefler koy, erişilebilir olsunlar. Kilo hedefleriyle uğraşma, onun yerine bu hafta 3 gün 1'er saat egzersiz yapacağım, 3 gün boyunca hamur işi yemeyeceğim, günde 1 kahveden fazlasını içmeyeceğim gibi küçük hedeflerle başla. Eriştikçe dozu arttır. Sonra kendine sevdiğin bir kıyafetini seç, bunun içine sığacağım de. Tartıya da fazla güvenme, çok yanıltır. Rakamları değil, yapacağın şeyleri hedefle.

3. “Zamanım yok” bahanesini yavaşça yere bırak.

Kilo verme konusunda en büyük engellerden biri de insanların zamanı olmadığına inanması. Bir araştırmaya göre kadınların %41'i zamanı olmadığı için daha sağlıklı beslenemediğini, %73'ü de çok meşgul oldukları için egzersiz yapamadıklarını söylüyor. Tanıdık geldi mi? Mesele şu ki, kilo vermek istiyorsan zamanın olup olmadığı değil, zaman yaratıp yaratmadığın önemli.

Bunun yerine: Kilo verme işini takvimine al. Toplantı talebi geldiğinde ya da arkadaşların sinemaya gidelim dediğinde ajandana, programına bakıyorsun değil mi? Aa o gün o saatte spor yapacakmışsın meğer! Hiç zor değil, haftalık programını düzenlerken egzersizlerini, kilo vermen ile ilgili aktiviteleri takvimine işle ve yerinden fazla oynatma. Aktiviteler sadece egzersiz değil, sağlıklı pazar alışverişi de olabilir, pratik yemek hazırlığı da olabilir. Hatta egzersiz sırasında dinleyeceğin müzikleri seçmek bile olabilir, kilo vermenle ilgili her şey…

4. Kendini soyutlamayı bırak.

 
Yeni_Yilda_Kilo Vermeye_Kararliysan_Birakman_Gereken_10_Aliskanlik_03.jpg
 

Kilo verme yolculuğunda olmak utanılacak bir şey değil. Kilolu halin seni utanç içinde yaşatıyor mu? Yoksa içten içe bunu hissediyor musun? Öyleyse onlardan kurtulma kararlılığın neden utandırsın seni? Biggest Loser kitabının yazarı Hanna Curlee, çok başarılı olan kilo verme deneyimi sırasında öğrendiği en önemli şeyin yardım istemek olduğunu söylüyor. “Yardım istemekten utanıyordum, bu konuda arayabileceğim kimsem olmadığını düşünüyordum.” Daha sonra bir bakmış ki ailesinden, arkadaşlarından, kimden yardım istese herkes hemen koşmuş.

Bunun yerine: Kalbini açık tut. Senin hayatını dönüştürecek, seni güzelleştirecek ya da daha çekici yapacak, en önemlisi de sağlığını iyileştirecek bir konuda seni seven insanlar yardım etmek istemez olur mu hiç? Sadece moral vermelerini de isteyebilirsin, ihtiyaçlarını tanımlayıp sana birebir destek olmalarını da. Tek başına egzersiz yapmaya başlayamıyorsan bir arkadaşın sana mutlaka sen alışana kadar destek olur. Ya da sağlıklı sebze nasıl seçilir, nasıl hazırlanır bilmiyorsan yine mutlaka yardımcı olacak bir yakının çıkar. Sen yeter ki sor! Ne demişler, derdini söylemeyen derman bulamaz :)

5. Yediklerinin hafif olduğunu sanmayı bırak.

 
Yeni_Yilda_Kilo Vermeye_Kararliysan_Birakman_Gereken_10_Aliskanlik_04.jpg
 

İnsanların düştüğü en büyük yanılgılardan bir başkası de yediği şeylerin kalorisinin gerçek değerinden düşük olduğunu sanmaları. Bütün yediklerinin kalorisini pek kimsenin tek tek saydığı söylenemez. Arkadaşının uzattığı kuruyemişin kalorisini düşünür müsün, ya da dolaptan ağzına atıverdiğin atıştırmalıkların? Sen saymasan da arkadaşının uzattığı bir avuç fıstığın 300 kaloriye yakın olduğu gerçeği değişmiyor. Dolayısıyla günlük aldığın kalori miktarı sandığından çok daha fazla olabilir.

Bunun yerine: Teknolojiyi kullan. Yediğin her şeyi hesaplamak yerine telefonunun kolaylığını kullanabilirsin. Fitwell’in veritabanında kayıtlı onbinlerce yiyecek var. Aklına gelen hemen her şeyi bulabilirsin. Tüm yapman gereken gün içinde yediklerini eklemek, Fitwell kalori hesabını senin için yapar. Fitwell Premium’un bu özelliği senin rahatça sadık kalacağın bir beslenme planın olmasına yarıyor. Sadece yiyeceklerin kalorileri ne kadar diye merak ediyorsan Fitwell’i bunun için her zaman ücretsiz kullanabileceğini de unutma.

 
Yeni_Yilda_Kilo Vermeye_Kararliysan_Birakman_Gereken_10_Aliskanlik_05.png
 

6. Sağlıklı yiyeceklerin kilo verdireceğini düşünme

Sağlıklı gıdalar tabii ki kilo vermene yardımcı olur, fakat bu onları da istediğin kadar yiyebileceğin anlamına gelmiyor. Çeşitli çalışmalar insanların sağlıklı gördüğü gıdaları daha fazla tüketmeye meyilli olduğunu gösteriyor. Michigan Üniversitesi’nde yapılan bir çalışmada üzerine ‘organik’ etiketi yapıştırılan yiyecekleri deneklerin çok daha fazla yediği görülmüş. Abur cubur ve sağlıksız besinlerin kilo yapmasına öyle alıştık ki, üzerinde organik, doğal yazan yiyeceklerin kilo yapmayacağını sanıyoruz. Öyle olsaydı köylerde hiç göbekli ve basenli insan olmazdı değil mi?

Bunun yerine: Yiyeceklerin ön etiketinde yazan pazarlama sloganlarına bakıp karar verme. ‘Light’ yazan çoğu ürünün içinde ilave şeker olduğunu biliyor muydun? Yağı alınan ürünlerin tadı bir şeye benzemediği için ilave şeker katıyorlar. Yağsız olduğu için de üzerine ‘light’ yazılabiliyor. Bunlara kanma, besin değerleri etiketine bak, gerçekler orada yazıyor, tabii saklanmıyorlarsa.

7. Bütün gün oturmayı bırak

 
Yeni_Yilda_Kilo Vermeye_Kararliysan_Birakman_Gereken_10_Aliskanlik_06.jpg
 

Gün boyunca egzersiz dışında pek çok aktiviten oluyor, çamaşır asmaktan tut da merdiven çıkmaya kadar. Bu aktiviteler günlük kalori yakımının %15-%30'una kadar önemli bir bölümüne karşılık geliyorlar. Fakat tüm günü masa başında ve akşamları da TV karşısında geçirirsen bu aktivitelerin faydasından mahrum kalırsın.

Bunun yerine: Egzersiz dışında nasıl kalori harcayabileceğini öğren ve mutlaka gün içinde uygula. İşte sana çok işine yarayacak birkaç ipucu:

 
Cabucak_100_kalori_yakmanin_13_kolay_yolu_01.jpg

ÇABUCAK 100 KALORİ YAKMANIN 13 KOLAY YOLU

Kimi zaman tam bir egzersiz rutinine ayıracak vakit olmuyor, ya da o gün başka önceliklerimiz oluyor. Bütün bunlar yine de fazladan birkaç yüz kalori yakamayacağımız anlamına gelmiyor.

 

8. Fazla egzersiz yaptığını sanma

6'ıncı maddedeki durumun tersi egzersizlerde de yaşanıyor. Yani insanlar çoğunlukla yarım saat-1 saat hareket edip egzersiz yaptıklarında bunun her şeyi çözdüğünü, o gün rahatça yemek yiyebileceklerini ve başka aktiviteye gerek kalmadığını sanabiliyorlar. Hatta spor yapmak için harekete geçtikleri andan duştan çıktıkları ana kadar geçen süreyi “egzersiz yaptım” şeklinde görebiliyorlar. Halbuki egzersize ayırdığın süre ile, egzersiz yaptığın süre farklı şeyler. Yani saçını kuruttuğun ya da koşu parkuruna arabayla gittiğin zamanlar sayılmıyor.

Bunun yerine: Egzersiz yaptığın sürenin tam farkında ol. Yaptığın egzersizin ne kadar kalori harcadığını öğren. Yoga, yürüyüş, ağırlık, koşu, fitness, triathlon… Bunlar 30 dakikada 160 kalori ila 400 kalori arasında harcamanı sağlayan çok farklı aktiviteler. Daha pratik bir yolsa kalp ritmini gözlemleyecek bir cihaz kullanman. Akıllı saatler bu konuda çok işe yarıyor. Akıllı saatini Fitwell’e bağlayıp kalp ritmin ve diğer aktivitelerin aracılığıyla gerçek anlamda ne kadar kalori harcadığını takip edebilirsin.

9. Egzersiz yaptım diye daha çok yeme

Tabii ki egzersizin ardından herkesin ödül mekanizması devreye giriyor ve o gözünde tüten dilim pizzayı hakettiğini düşünüyor. Ayrıca egzersiz yapmanın işta arttırdığı da doğru. 1 Dilim pizza = 45 dakika tempolu yürüyüş. Kendine ödül vermek istiyorsan yemek dışında başka yollar bulabilirsin, bu hiçbir zaman daha çok atıştırmak olmasın.

Bunun yerine: Egzersizden sonra yiyeceğin sağlıklı atıştırmalıklarını önceden planla ve hazır bulundur. Yağsız bir protein ile sağlıklı bir karbonhidratı bir arada alırsan hem açlığın diner hem de egzersiz sırasında kaybettiğin besinleri yeniden kazanırsın. Az yağlı kakaolu süt mükemmel bir atıştırmalıktır ve sana iyi bir ödül tadı verir.

 
Diyetini_Bozmayan_5_iyi_Karbonhidrat_kaynagi_01.jpeg

DİYETİNİ BOZMAYAN 5 İYİ KARBONHİDRAT KAYNAĞI

Fitness dünyasında karbonhidratların adı lekelenmiş gibi dursa da bilimsel açıdan öyle değil. İyisi ve kötüsü bariz biçimde ayrılıyor. İşte en sağlıklı, diyetini bozmayan karbonhidratlar…

 

10. Küçük değişiklerle büyük sonuçlar alabileceğine inanma

Bizimki gibi duygusal toplumlarda küçük eylemlerin büyük mucizeler yaratacağı düşüncesine kapılmak normaldir. Çünkü o küçük eylemin bile bizde yarattığı duygu ve beklenti büyük olur… Kilo verme işinde kısa sürede büyük değişiklik beklemek gerekçi değil. Ya da sabah kahvaltını yulaflı müsliyle değiştirince de iyi ve sağlıklı bir beslenme planına sahip olmuyorsun. Hepsi özen ve gayret gerektiren şeyler.

Bunun yerine: Konuyu ciddiye al. Sen sadece kilo vermiyorsun, bedenini ve yaşamını da mükemmel bir şekilde dönüştürüyorsun. O kilolar gittiğinde belki de hayat hiç olmadığı kadar muhteşem olacak senin için. Hiç beklemediğin kapılar, fırsatlar açılacak, çünkü kendini iyi hissedecek ve ışıldayacaksın. Tabii ki yeterince isteyince yapabilirsin, kimler yapmadı ki?

Şimdi ne yapman (ve yapmaman) gerektiğini çok daha iyi biliyorsun. 2018'in en iyi yılın olması için önünde gerçekten hiçbir engel yok. Kendine inandığın ve doğru yöntemleri izlediğin müddetçe emin ol istediğin sonuca ulaşacaksın.

Bu yolculukta sana ihtiyaç duyduğun her şeyde yol göstermeye hazır bir mobil koçun olduğunu biliyorsun… Sana tavsiyemiz 2018'de ideal vücuduna kavuşmak için yılın başlamasını bekleme, hemen yarın daha fit olmaya başla!

Yeni yıl tüyosu: Fitwell’e yıllık Premium üye olursan %40'a varan indirim alacağını biliyor muydun?

Batikan Erdogan